1. Home
  2. Life
  3. Film
  4. Firma Shelby American pobedila na sudu protiv Deniz Haliki u slučaju „Eleanor“
Firma Shelby American pobedila na sudu protiv Deniz Haliki u slučaju „Eleanor“
3

Firma Shelby American pobedila na sudu protiv Deniz Haliki u slučaju „Eleanor“

4.91K
3
Podelite sa prijateljima:

Svi sigurno znamo koji je automobil u pitanju. Videli smo ga na filmskim ekranima bezbroj puta i ne sumnjamo da je četvorotočkaš po imenu Eleanor svakako najpoznatiji Ford Mustang u istoriji. Ono s čim većina ljudi nije upoznala jeste sama njegova istorija i dugogodišnji sudski proces koji je konačno okončan ovih dana, a sve je započelo daleko pre nego što je moderni Eleanor bazi Mustanga iz 1967. godine predstavljen javnosti.

Film „Gone in 60 Seconds“ iz 2000. godine je zapravo bio moderna kreacija istoimenog filma iz 1974. godine. U njemu glavnu ulogu igra čovek po imenu Ejč Bi Haliki, a pri tom je bio i producent i reditelj, a i finansirao je snimanje iz sopstvenog džepa.

Slično kao i u novoj verziji, filmski heroj je Mustang nazvan Eleanor (ovaj put iz 1971. godine), a Haliki je zadržao pravo na sve ono šta je povezano sa filmom i automobilima. Ejč Bi je poginuo 1989. godine dok je snimao nastavak, a pravo je preneto na njegovu suprugu Deniz.

Ona je odobrila moderni Eleanor iz 2000. godine i određeni broj drumskih verzija, ali je pritom tužila svakog ko bi napravio svoju kreaciju na bazi Mustanga iz 1967. godine pa čak i nazvao svoj automobil „Eleanor“. Malo je reći da nije omiljena „preko bare“ posebno zato što mnogi smatraju da originalni Eleanor nije mnogo povezan sa preradom i da porodica Haliki ne bi trebalo da ima pravo na to (štaviše, originalni Eleanor iz 1971. godine je bio potpuno fabrički model bez ikakvih modifikacija).

U suštini, javnost smatra da Deniz nema pravo da određuje ko će napraviti filmsku kopiju samo zato što je njen pokojni muž dao takvo ime serijskom automobilu pre skoro pet decenija.

To i nije bio neki problem sve dok se Kerol Šelbi nije umešao u celu priču. Nakon velikog uspeha novog „Gone in 60 Seconds“, Kerol je želeo da ponudi seriju filmskih kopija dok je Deniz reagovala na sudu i tvrdila da to niko ne može da uradi bez njenog odobrenja. I sud u američkoj saveznoj državi Kaliforniji se zapravo složio sa njom i zaključio da porodica Haliki ima pravo na „Eleanor“ u jednakoj meri kao što Disney ima zaštićen lik Mikija Mausa.

Kerol je preminuo 2012. godine, ali njegova firma Shelby American još uvek postoji i nastavila je sa žalbama sve do današnjeg dana sve dok slučaj nije stigao do najviše sudske instance. Ovi su razmatrali istoriju ovog automobila u tri originalna filma gde se pojavljuje (Gone in 60 Seconds, The Junkman i Deadline Auto Theft).

Većina scena u ostvarenjima nazvanim „The Junkman“ i „Deadline Auto Theft“ je reciklirana iz originalnog filma po imenu „Gone in 60 Seconds“ pa je zapravo reč o samo jednom izdanju. I ovaj put, sud se nije složio sa odlukom svojih ranijih kolega tvrdeći da „Ejč Bi Haliki nije krerirao ništa novo već je samo dao ime potpuno fabričkom modelu bez ikakvih modifikacija“.

Samim tim, čak i dozvola koju je Deniz dala za izdanje iz 2000. godine ne igra nikakvu ulogu jer bi holivudska firma Touchstone Pictures, koja ga je inače snimila, mogla da to uradi bez ičijeg specijalnog odobrenja.

Ova odluka znači da će ne samo Shelby American već svako ko želi moći da napravi kopije Eleanora. Deniz nije bila dostupna novinarima za komentare, ali ne sumnjamo da sprema novu tužbu. Novinari takođe kažu da bi ova odluka mogla da označi da nijedan filmski automobil nije zaštićen i da će otvoriti vrata samostalnim tjunerima da masovno proizvode kopije.

Sumnjamo da će odluka biti tako jednostavna, pa ova priča definitivno nije završena.

AutoRepublika

(4914)

Podelite sa prijateljima:
Komentari objavljeni na portalu "Auto Republika" ne odražavaju stav vlasnika i uredništva, kao ni korisnika portala. Stavovi objavljeni u tekstovima pojedinih autora takođe nisu nužno ni stavovi redakcije, tako da ne snosimo odgovornost za štetu nastalu drugom korisniku ili trećoj osobi zbog kršenja ovih Uslova i pravila komentarisanja. Strogo su zabranjeni: govor mržnje, uvrede na nacionalnoj, rasnoj ili polnoj osnovi i psovke, direktne pretnje drugim korisnicima, autorima novinarskog teksta i/ili članovima redakcije, postavljanje sadržaja i linkova pornografskog, politički ekstremnog, uvredljivog sadržaja, oglašavanje i postavljanje linkova čija svrha nije davanje dodatanih informacija vezanih za tekst. Redakcija "Auto Republike" zadržava pravo da ne odobri komentare koji ne poštuju gore navedene uslove.
Subscribe
Notify of
guest

3 Komentara
Inline Feedbacks
View all comments
Matija

Lici na pricu o dizajnu Porsea i Bube. 🙂

moron

Nikada čuo za filmove „The Junkman“ i „Deadline Auto Theft“. Šta ću, izgleda da sam nekulturan 😊

Yankee

The Junkman je film unutar filma u neku ruku. U sustini, prati pricu glavnog glumca HB Halicki iz originalnog Gone in 60 Seconds kako pokusavaju da ga ubiju jer je snimio Gone in 60 Seconds. Ima na pocetku dobra jurnjava sa Bricklin SV-1. Deadline Auto Theft je bukvalno originalni Gone in 60 Seconds sa par dodatnih scena. Uglavnom policijskih scena. U originalnom Gone in 60 Seconds je pokazana prica u ocima tima koji krade automobile, a DeadLine Auto Theft je dodao scene gde se vidi i strana policije. Svi jako niskobudzetni filmovi, losa gluma jer niko nije bio profesionalni glumac,… Pročitaj više »