Kris Bengl i njegova priča – Šta se desilo sa njim nakon odlaska iz BMW-a? (video)
Čovek koji je dizajnirao BMW serije 5 iz E60 generacije, po našem skromnom mišljenju koje se ne može dovesti u ravan sa opšteprihvaćenim, zaslužuje automobilsku besmrtnost. Povremeno kontroverzni automobilski dizajner Kris Bengl, oživeo je novi automobilski projekat. Zanimljivo je čuti šta sada radi i čime se bavi.
Ozloglašeni automobilski dizajner Kris Bengl, poznat po kreaciji modela koji unose razdor, kakav je na primer bio BMW serije 7, četvrte generacije ali i kao dizajner modela Fiat Coupé, van je žiže interesovanja javnosti još od kada je napustio BMW tokom 2009. godine.
Tako je i bilo sve do danas. Bengl je vaskrsao sa potpuno različitim projektom, u odnosu na sve ono čime se do sada bavio: mali čudni kineski gradski automobil, u formi koncepta Redspace, koji bi trebalo da ponudi novu ideju i način iskorišćenja prostora unutar vozila.
Predstavljen na Salonu automobila u Los Aneđelesu, automobil, na čijem razvoju, Bengl i njegov tim rade još od 2014., verovatno će na proizvodne trake do 2020. godine. Bengl je optimističan da će se dizajn koncepta menjati veoma malo, iako priznaje da bi tome, prepreka mogli biti troškovi.
Zašto je uopšte Bengl napustio BMW? “Odlučio sam da moram da napustim kompaniju posle 15 godina provedenih u njoj. Na kraju se ispostavilo da sam sastavio celih 17 BMW godina. Otišao sam, ne zato što mi se više BMW nije sviđao. Znao sam da, ako ostanem, promeniću se, ali ne na bolje. Mnogi viđeni automobilski dizajneri koje poznajem su završili svoje karijere neslavno. Ljudi sa godinama postanu ogorčeni, mnogi se trude, grebu i rukama i nogama, da zadrže kontrolu nad svojom kreativnošću.”
I tako je Bengl došao na ideju da osnuje svoju kompaniju koja bi se bavila konsaltingom iz oblasti dizajna. Registrovao je u Italiji. BMW je insistirao da odustane od dizajniranja automobila na par godina, što jeste uobičajena praksa kada neko od istaknutih rukovodilaca napušta kompaniju, a Bengl je to rado prihvatio. “Za mene lično, dizajniranje automobila ima veoma malo dodirnih tačaka sa četiri točka,” kaže on.
Jedan od njegovih prvih projekata je bio renoviranje doma za negu i staranje u Hirošimi, nakon što je upravnik te ustanove posetio Bengla u Italiji. “Automobilski dizajn je ostvario ogroman uticaj na razvoj ovog projekta. Sada je ta institucija prezauzeta, puna klijenata” rekao je poznati dizajner. Međutim, neočekivani projekti se nisu zaustavili tu. Bengl je dizajnirao ambalažu za svetski poznat konjak Hennessy VSOP. Zadatak za dizajnera je bio da osmisli nešto što bi bilo prikladno imidžu brenda konjaka, koji slovi za “nedodirljivu ikonu”.
Rad na renesansi i oživljavanju Hennessy brenda, Bengl je uporedio sa kampanjom vezanom za sličan poduhvat kroz koji je prošao Mini, a u koji je i sam bio uključen. “Konjak projekat” se pokazao uspešnim: “Hennessy ga obožava. To im je jedna od najlukrativnijih ponuda.” Bilo je tu i superjahti, čak i jedan svemirski brod koji je obrađen od početka do samog kraja.
Zanimljiv projekat, koji je upravo u toku, odnosi se na brend iz crtanih filmova, Arky Arch, a koji uključuje kompletan angažman i sa dizajnom vebsajta i pratećih prezentacija. Svrha mu je edukativna. Kroz razmenu kreativnih procesa vezanih za “crtaće”, podstiče se kreativnost kod najmlađih i promoviše pozitivna strana interneta.
Benglov konsultantski tim je osmočlan, a planovi su mu da uključi i više profesionalaca u angažman, posebno vezano za specifične projekte. Veoma je moguća i saradnja sa bivšim kolegama, dizajnerima i inženjerima, koji su nekada, takođe radili u okviru kompanije BMW.
Teško je prepoznati Bangleov pogled na njegov najbolji rad: “Što ste udaljeniji od toga da ste fizički kreator nekog dela, odnosno što ste bliži menadžerskoj poziciji u procesu, sve više ste ponosni na svoj tim. Na primer, BMW Z4 je za mene bio spektakularan, iz prostog razloga što smo po prvi put u timu za kreaciju važnog sportskog automobila vodećeg svetskog proizvođača, imali dve žene (Žilien Blazi i Nadja Arno). Mislim da to niko drugi nije uradio, barem ne u poslednjih trideset godina.”
“Kad malo bolje razmislim, poslednji automobil koji sam svojeručno, u dizajnerskom smislu naravno, stvorio ja, bio je Fiat Coupé. Zaista volim taj auto. Što ga više gledam, sve ga više volim!”
A šta Bengl kaže u vezi sa svojim poslednjim projektom u nizu – Redspacea? “Ekstremno sam ponosan na taj automobil. Za mene je velika stvar to što smo bili u mogućnosti da izgradimo nešto što je sasvim novo u oblasti automobilskog dizajna”, kaže on.
Ovaj projekat će ostati predmet najvećeg interesovanja čuvenog dizajnera sve do momenta ulaska u proizvodni ciklus, ali šta je to što Bengl želi još da postigne? Postoji mnoštvo potencijalnih projekata o kojima on ne želi da govori, još uvek. Ipak, njegove misli koje nam predočava, otkrivaju i njegovu altruističku notu ličnosti. “Želim da pomognem da se automobilski dizajn pomeri sa mrtve tačke. Voleo bih da dizajneri izađu iz trenutnih okvira u kojima su dugo, i da probaju da sagledaju i oforme neke nove, šire i jedinstvene okvire”, priča Bengl.
“Trenutno se nalazimo na raskrsnici, kada govorimo o oblasti dizajna u automobilskoj industriji. Bojim se da idemo u pogrešnom smeru. Sami su dizajneri doprineli tome da svetska javnost izgradi ubeđenje da će mašine obaviti uspešnije zadatak dizajnera, od samih ljudskih bića. Iza ove pretpostavke stoji netačna predrasuda, a to je da ljudi više cene perfekciju (koju mogu mašine da obezbede) u odnosu na karakter (a što može samo ljudska ruka, to jest ljudski um, da daruje).”
Benglove klupe
Prema viđenju Bengla lično, njegovo najveće postignuće se odnosi na projekat “Velikih klupa”. “Možda sam široj javnosti poznat kao dizajner, ali tamo gde ja živim, ja sam viđen kao čovek vezan za klupe” – kaže on. Ono što se izrodilo, iz njegove želje da poseduje klupu dužine od 2,5 do 3 metara dugačku, za suprugu i sebe, čisto za uživanje, sada je neprofitna organizacija koja se naziva „Zajednica velikih klupa“ (Big Bench Community Project).
Bengl je javno podelio patentirane planove sve dok se postavljene klupe striktno pridržavaju datih kriterijuma. Na primer, klupe moraju da budu postavljene na mestima gde nikome ne bi smetale, a koje su opet, posećena od strane većeg broja ljudi. Trenutno postoji čak 44 projekta „Velikih klupa“, u Italiji i na Novom Zelandu, a upiti zainteresovanosti za projekat, stižu i iz Velike Britanije, Nemačke i SAD. Na tu temu, Kris Bengl kaže sledeće: “Ispred svoje kuće, tokom dobrih vikend poseta, bude i po 200 parkiranih automobila, kako bi ljudi mogli da sednu na te klupe. Toliko sam samo ponosan na ovaj projekat. Ključno pravilo projekta je: nema utroška javnih sredstava, dozvoljene su samo lične donacije i rad dobrovoljaca. Ovo nije karakteristično za Italiju. Projekat se, pre svega oslanja na ono što pojedinci mogu da urade, i finansiraju, a za dobrobit cele zajednice, odnosno za javnu dobrobit. Ideja se pokazala veoma efektnom.”
Možemo samo da zaključimo, srećan čovek može da postigne sve na ovom svetu. Samo ukoliko to želi.
Priredio Zvezdan Božinović
(2620)
Svaka cast na ovom tekstu, ali i na svakom ostalom.
Vidi se da ovo radite iz strasti, i samo nastavite, a mi smo tu da vas podrzavamo! 😁