Zanimljivost dana: Kada je Volkswagen postao više od pukog prevoznog sredstva
Narodni Porsche
Volkswagen Karmann-Ghia je jedna od najstrožijih čuvanih tajni u istoriji nemačkog proizvođača vozila. Kada se ovaj automobil pojavio u prodaji, napravio je toliku revoluciju za Volkswagen, koji je u tom momentu sticao slavu ponudom jeftinih i jednostavnih modela Typea 1 (u narodu poznatiji pod imenom Buba), da su se po prvi put reči “Volkswagen“, “stil“ i “zabavna vožnja“ počele primenjivati u istoj rečenici.
Posle devetnaest godina i 445.238 prodatih primeraka, Karmann-Ghia je definitivno zaslužio ime u istoriji kao veoma uspešan automobil za kompaniju koja u to vreme nije bila poznata po stilu i zabavnoj vožnji.
Uspeh je dosta veći kada se zna da je Karmann-Ghia delio bazu i većinu mehanike sa Bubom, ali je imao nešto o čemu je rođak mogao samo da sanja – stil. Istina, Amerikanci su takođe igrali određenu ulogu, nešto što Nemci verovatno nikad neće priznati, ali to i dalje ne menja sliku o uspehu.
Istorija ovog automobila počinje početkom pedesetih godina prošlog veka kada je Volkswagen počeo da stiče slavu na svetskim tržištima zahvaljujući jeftinim, ali i pouzdanim, modelima Buba i Microbus. Sa druge strane, Karmann je bio poznata nezavisna firma za proizvodnju specijalnih automobila koja se već bavila proizvodnjom Bube kabrioleta, dok je Ghia bila poznata italijanska dizajnerska kuća.
Jedni od glavnih ljudi za razvoj modela po imenu Karmann-Ghia su bili Mario Boano i Luiđi Serđ iz Ghije. Ova dva dizajnera su godinama radili na sportskim prototipovima na bazi Bube, koje je Volkswagen uglavnom ignorisao. Sličan posao je uradio i Karmann, ali je dobio identičan odgovor iz Volkswagena koji nije video potrebu za sportskim automobilom koji bi doneo veću cenu.
Đanpolo Boano, sin spomenutog Marija, kupuje Bubu u Parizu početkom pedesetih godina i dovozi ga u Torino gde je skinuo školjku i krenuo sa modifikacijama. Prvi prototip je bio spreman u novembru 1953. godine, a zatim je predstavljen čelnicima Volkswagena. Nemački proizvođač vozila po prvi put pokazuje interesovanje i odlučuje da želi da više sazna o samom automobilu, posebno o njegovom dizajnu.
Do današnjeg dana nije poznato ko je najzaslužnija osoba za dizajn, ali postoji nekoliko teorija. Ghia je na kraju sebi pripisala zaslugu, ali se pretpostavlja da je za dizajn najzaslužniji bio američki stilista Virdžil Eksner. Uspostavio je saradnju sa Ghijom početkom pedesetih godina i to u oblasti proizvodnje prototipova i koncepata, u želji da promeni imidž tada trećeg najvećeg američkog proizvođača vozila.
Italijani su pristali i u kratkom periodu proizveli nekoliko takvih automobila pod vođstvom Eksnera. Jedan od njih je bio Chrysler D`Elegance iz 1952. godine i kasniji model Karmann-Ghia će neviđeno ličiti na njega. Većina se ipak slaže da je slučajnost u pitanju, pošto je Ghia radila na dva slična projeka u isto vreme.
U svakom slučaju, posle detaljnijeg razgledanja prototipa, nemački gigant odobrava serijsku proizvodnju krajem 1953. godine. Automobil je trebalo da počne život u Volkswagenovim fabrikama, gde se šasija sklapala, a zatim bi bio poslat kod Karmanna da se postavi školjka i enterijer automobila, i na kraju da se vrati Volkswagenu pre neko što krene sa prodajom preko izložbeno-prodajnih salona nemačkog konstruktora.
Spomenuta platforma je bila identična za Karmann-Ghiju i za Bubu, ali je sportski dvosed bio nešto duži i širi. Mehaničkih promena gotovo da nije ni bilo, pa je tako Karmann-Ghiju pokretao Volkswagenov motor s vazdušnim hlađenjem i s 36 konjskih snaga, a koji je bio postavljen pozadi.
Najteži zadatak je bio u izboru imena, gde je razmatrano nekoliko opcija kao što su San Remo, Corona i Ascona. Izbor je na kraju pao na dve kuće koje su dizajnirale ovaj automobil, a koje su pride dovele i do popularnosti. Masa vozila je iznosila 788 kilograma ili oko 70 kg više nego Buba zahvaljujući većim dimenzijama, ali je kupac u zamenu dobijao više prostora u enterijeru.
I pored niskog krova, prostora na prednjim sedištima je bilo dovoljno, dok su se mala zadnja sedišta mogla sklopiti čime se otvarao veći prostor prtljažnika. Ostatak enterijera je bio sličan Bubi, ali sa većom dozom stila i s širim izborom opreme.
Zanimljivo je da Karmann-Ghia nije imao oznaku za nivo goriva u rezervaru pre 1958. godine. Većina ljudi će se složiti da je Karmann-Ghia bio urađen dosta bolje od Bube jer Volkswagen nije zahtevao prodaju u velikim brojevima, čime su ove dve dizajnerske kuće imale više vremena da obrate pažnju na završnu obradu.
Prodaja je startovala u Evropi 1955. godine, a u Americi dve godine kasnije. Publika je bila veoma iznenađena takvim proizvodom od strane kompanije koja je uglavnom proizvodila jeftine automobile, a najviše pažnje je svakako privukao prelepi dizajn. Zbog svojih skromnih performansi, Volkswagen je u većoj meri reklamirao kvalitet i luksuz, iako je u pitanju bio sportski automobil.
Sa maksimalnom brzinom kretanja od 115 km/h, Karmann-Ghia je bio za 16 km/h brži od Bube, a ovom nemačkom dvojcu je bilo potrebno čak 36 sekundi da ubrzaju od nule do 100 km/h. I pored boljeg ponašanja u krivinama, na putu Karmann-Ghia nije bio ništa brži od Bube, ali sa cenom od 2.395 američkih dolara (oko 27.560 „zelembaća“ u današnjoj vrednosti novca) je bio za 900 najmanjih zelenih novčanica (današnji 10.357 dolara) skuplji.
Prodaja je startovala veoma obećavajuće i u prvoj godini je prodato više do deset hiljada primeraka. Potražnja je bila posebno velika u Severnoj Americi gde Karmann nije uspevao da napravi dovoljan broj jedinica, lista čekanja je bila i do dve godine.
Karmann-Ghia dobija prve veće promene 1957. godine kada je evropskim kupcima predstavljen i kabriolet, a na njega su Jenkiji morali da čekaju do 1958. godine. Kabriolet je takođe radio Karmann što je dodalo ukupnu cenu na 2.695 dolara (današnjih 28.760 dolara). Prve dizajnerske promene su usledile 1961. godine u vidu novih farova, a iste godine snaga raste na 40 „grla“ zahvaljujući većoj kompresiji.
Volkswagen publici predstavlja i novi model pod imenom Type 34 u septembru 1961. godine. Zasnovan na platformi novog Volkswagena Typea 3 (poznatiji kao Volkswagen 1500), Type 34 je odlikovao novi dizajn prednjeg i zadnjeg dela urađen od strane Ghije, više prostora u enterijeru i novi 1,5-litarski motor 53 konjske snage.
Do tog momenta, Type 34 je bio najskuplji i najluksuzniji ikada proizveden Volkswagen, a godinu dana kasnije proizvodnja startuje i u Brazilu, i to za države Južne Amerike gde će u narednih trinaest godina biti proizvedeno 41.689 vozila. Međutim, popularnost ovog automobila počinje da opada krajem šezdesetih godina, a Volkswagen pokušava da privuče pažnju većom snagom i specijalnim verzijama.
Tako je, 1968. godine, Karmann-Ghia po prvi put bio dostupan sa automatskim menjačem, a dve godine kasnije dobija najveći 1,6-litarski motor sa 60 „grla“, čime je ubrzanje do 100 km/h skraćeno na 21 sekundu i maksimalna brzina je bila 144 km/h. Za kraj, Volkswagen je spremio još jednu specijalnu verziju i to TC (Touring Coupe).
Debitovala je 1970. godine. TC je u velikoj meri podsećao na Porsche i pružao komforni sistem sedenja 2+2, 1,6-litarski benzinac sa 65 konjskih snaga i bio dostupan samo u Južnoj Americi. Tokom sedam godina proizvodnje (od 1970. do 1976. godine) je napravljeno 18.119 primeraka.
Bilo kako bilo, kraj ovog automobila je usledeo 1974. godine (iako je proizvodnja nastavljena još dve godine u Južnoj Americi) posle 445.238 prodatih primeraka, kada je stigla zamena u vidu novog modela po imenu Volkswagen-Porsche 914, a kasnije i Volkswagena Scirocca.
Danas je Karmann-Ghia solidno cenjen klasik, a većina očuvanih primeraka se može naći za manje od deset hiljada dolara/evra. Ako je Buba proslavila Volkswagen kao narodni auto, postavlja se pitanje gde Karmann-Ghia pripada u celoj istoriji. Možda bi najbolji zaključak bio da ga nazovemo “Narodni Porsche“…
Zoran Tomasović
(1424)
Odlican text. Hvala veliko!
„Uspeh je dosta veći kada se zna da je Karmann-Ghia delio bazu i većinu mehanike sa Bubom ali je imao nešto o čemu je rođak mogao samo da sanja – stil.“ Buba je imala svoj stil, i te kako! Nastala je po naredjenju Hitlera da se konstruise „narodni auto“ koji ce po ceni biti dostupan vecini nemackih gradjana. Kao takva, Buba je tehnicki bila redukovana na najnuznije sto je neophodno za voznju. Feri Porse je maestralno obavio svoj posao: uspeo je da napravi skroman i jeftin ali ne i primitivan auto! Bubine performanse bile su takodje skromne ali se konstrukcija… Pročitaj više »
I sama Ghia je priznala da je koristila D’Elegance za kao bazu kada su dizajnirali Karmann-Ghiju. Posto je Chrysler bio najveca Ghijina musterija u to vreme i napravili su barem 10-ak razlicitih koncepta za Chrysler.
Ako te interesuje …
https://autorepublika.com/2019/08/12/zanimljivost-dana-ghia-je-nekada-proizvodila-mnogo-prototip-modela-za-chrysler/
Slazem se, meni recimo ni taj zadnji deo ne lici na Karmanna, mozda maaalo podseca.
Dizajn Karmanna i dizajn Chryslera potice iz istog italijanskog studija – Ghia. „Made in USA“ ovde ne postoji. Sasvim je uobicajeno da jedan dizajnstudio koristi slicne stilske elemente na dva ili vise svojih kreacija. Razlog je taj da je jako tesko doci do originalnih, dopadljivih i upotrebljivih resenja! Pri tome mora da vodi racuna da ne povredi interese narucilaca dizajna, tj. da ne nastanu upadljive kopije. Sada dolazimo na temu: sta je na ova dva automobila zaista slicno? Naglasavam „slicno“ jer zbog razlicite velicine i proporcija nista na ova dva automobila ne moze da bude „isto“. Na donjoj slici su… Pročitaj više »
Zapravo – ne. Ghia jeste napravila ove silne prototipove za korporaciju Chrysler, ukljucujuci i D’Elegance. Ali su napravljeni na osnovu crteza tadasnjeg Chryslerovog dizajnera Virgil Exnera. Kada je Ghia krenula da radi Karmann-Ghia, pitali su Exnera da li ima ikakve planove za serijsku proizvodnju D’Elegance. Ovaj im je rekao da nema i onda su ga pitali da li ima ista protiv da Ghia iskoristi slican dizajn za neki drugi model, a Exner se nije protivio. Exner nije znao za koji automobil ce taj dizajn biti iskoristen sve dok kasnije nije video debi Karmann-Ghije. Imam ovu knjigu u svojoj biblioteci, sve… Pročitaj više »
Ovde je izvod iz jednog nemackog sajta.
Recenica ispod naslova kaze sledece: „majstorski rad Virdzila Eksnera i Ghie.
A sada nam pokazi crtez ili fotografiju tog Eksnera da vidimo kakve veze on ima sa dizajnom Eleganca.
Rekoh zasto pise tako – zato sto je Ghia napravila automobil koji je Exner prvo nacrtao, a onda izgradio od gline. Ne samo D’Elegance vec je Ghia napravila gomilu auta za korporaciju Chrysler (Plymouth, Dodge, DeSoto, Chrysler, mislim da su radili i neke Imperiale) tokom 1950-ih godina na isti nacin. Exner bi prvo nacrtao, onda napravio od gline, a Ghia onda napravili auto u normalnoj velicini jer su radili za daleko manje novca nego sto bi Chryslera kostalo da je unajmio neku americku firmu da to uradi.
Evo ti prototip od gline koji je Exner dao Ghiji.
Betmobil. 🙂 Vec sam ga nasao u internetu, napravljen je prototip. Dole je prototip u obradi Ghie. Italijanska varijanta je mnogo lepsa! Ghia je napravio nekoliko varijanti dizajna dok konacno nije dosao do varijante poznate pod imenom Chrysler D’Elegance. Ocigledno je bio prinudjen od strane Chryslera da zadrzi onaj odvratni nos! Da zakljucimo diskusiju: Izmedju Karmanna i D’Elegance postoji samo jedna slicnost – jedna jedina horizontalna linija! Zaista „nevidjena slicnost“! 🙂 Kao sto sam vec rekao, forma blatobrana je u to vreme bila univerzalno primenjena na bezbroj modela. PS. Ohladi malo glavu i ukljuci zdrav razum. Tebe kao da je… Pročitaj više »
Hehe Matija bi jos jednom da menja istoriju jer mu se ne svidja da je neki Amerikanac igrao zaslugu u ovom ili onom evropskom autu. Sasvim sam siguran da nisi ni znao ko je Virgil Exner dok ga ja nisam juce spomenuo, a isto mogu reci i za Chrysler D’Elegance. I sad ti mene ucis o tome koji sam proveo zadnjih 20-25 godina proucavajuci Exnerove radove i imam gomilu knjiga na tu temu? Kao sto ti rekoh gore, Ghia je napravila model u prirodnoj velicini na osnovu crteza i maketa koje je dizajnirao Exner. Jedini razlog zasto je Ghia dobila… Pročitaj više »
„Sasvim sam siguran da nisi ni znao ko je Virgil Exner dok ga ja nisam juce spomenuo, a isto mogu reci i za Chrysler D’Elegance.“ 100% si u pravu! Uopste nemam problem sa time da kazem „ovo znam, ovo ne znam“. Ali zato imam analiticki nacin razmisljanja. Analizom geometrije pokazao sam gde je slicnost izmedju ova dva automobila – jedna jedina linija. Takodje nemam problem sa time da kazem gde je uticaj americkih automobila na evropske. Seti se mojih komentara o Corvairu, naveo sam veci broj evropskih modela koji su preuzeli njegovu hromiranu lajsnu. Jednostavno, ne bolujem od bilo kakvih… Pročitaj više »
Ako si voljan doci u Dalmaciju, ja sam dole svako leto 3-4 sedmice. Dobrodosao si u svako doba.
Ja bih radije da se sa tobom sretnem u Americi i da zajedno napravimo slalom kroz mesta gde ima lepih automobila!
Za svaki slucaj – gde se nalazis u Dalmaciji? Imas kucu?
Nemam ja, imaju moji starci. Malo mesto na otprilike pola puta izmedju Knina i Sibenika. Stara dedina kuca koju su renovirali pre par godina, tako da leta provodim tamo.
Moze i u Americi, jos bolje jer u ovom delu Amerike poznajem skoro svaki muzej automobila hehe.
Evo mi je omiljeni, bio sam tamo pre par godina i bas se odusevio.
https://autorepublika.com/2020/08/04/poseta-auburn-cord-duesenberg-automobilskom-muzeju-megagalerija/
Od danas stedim svaku paru za putovanje! 🙂
Pregledao sam tvoj izvestaj. Mene interesuju godista 50-tih, 60-tih i rane 70-te. Posle toga nije bilo vise niceg interesantnog.
Ovaj Cord bio mi je uzor za jedan dizajn:
Na bazi komponenti za Taru napravio sam skicu jednog civilnog terenca, nije SUV vec pravi terenac. Uskoro cu isporuciti svoju pricu o Tari, krajnje je vreme, pre nego sto svi bivsi ucesnici u projektu poumiru! 🙂
Ima i vozila tih godina koliko hoces. Pre par sedmica sam bio na jednom skupu u Kenosha, Wisconsin (oko 30 min voznje od mene), bilo je sigurno 750+ vozila, uglavnom godista od ranih 1950-ih do ranih 1970-ih. Ili ovo mesto, u Iola, Wisconsin (centralni deo Wisconsina, oko 2.5 sata voznje od mene). Jedan od najvecih skupova u Americi, ja idem svake godine. Treba ti jedno 3 dana da sve obidjes. Pola bude takozvani „swap meet“ gde ljudi donose delove za stare aute, nesto slicno nasem buvljaku, kazu ako ne mozes da nadjeo deo koji ti je potreban u Ioli onda… Pročitaj više »
Uh, kakve informacije! Da mogu da ti dam 10 pluseva! Potpuno te razumem, ja sam gladan onih automobila kojih si ti sit i presit! 🙂 Ostavicemo ovu temu otvorenu.
To je moj „prvi srpski SUV“! 🙂 Danas bih ga vec malo doterao ali osnovna forma je jos uvek sasvim sveza.
Brutalan aparat
Imali smo tada sve komponente iz Tare. Karoseriju sam zamislio kao resetkastu konstrukciju sa plasticnim oplatama – poliester sa staklenim vlaknima. Mogao sam da napravim prototip za manje od godinu dana. Kada sam zavrsio prezentaciju u sali je nastao tajac. Posle vise minuta cutanja neko je upitao: „Vlado, a kome treba takav auto?“ Pokusao sam da objasnim ali nije vredelo. Rukovodstvo IMRa nije shvatilo ideju. Sve sto bih rekao bilo je za IMR-drustvo nedokucivo.
Model ili maketa, prototip je uvek pravi auto u razmeri 1:1.
Evo sta sam pronasao o Virdzilu i Chrysler D’Elegance:
http://rmsothebys.com/auctions/mo11/lots/r191-1952-chrysler-delegance-by-ghia/
Na samom kraju teksta naci ces ovu recenicu:
„Few things are quite as tempting as a cross-cultural automotive hybrid, infused with American horsepower and a sexy Italian design.“
U prevodu:
„Malo stvari je tako primamljivo kao automobil u kome se ukrstaju kulture, prožet američkim konjskim snagama i seksi italijanskim dizajnom.“
Zatim ovo:
„Giovanni Savonuzzi, who designed the D’Elegance for Ghia,“
Mislim da je sada jasno ko je radio dizajn – Italijani.
🙂
Nastavak price o dizajnu: ovde su samo cetiri primera zadnjeg blatobrana u formi koja je primenjena na Chrysleru i Karmannu a bilo ih bezbroj!!! Ponavljam – takav blatobran bio je u to vreme masovno primenjeno dizajnersko resenje pa o nekom uticaju Ghie na ostale dizajnere nema ni govora. Studio Ghia se samo posluzio onim sto mu stoji na dohvat ruke. Nas Fica ima cak i horizontalnu liniju! 🙂
‘Feri Porse je maestralno obavio svoj posao’… Ehhhmm, porodica Porsche: Ferdinand Porsche (1875–1951) – konstruktor Bube i naravno mnogo toga jos (Mercedesi, Auto Union…) pre Drugog Svetskog Rata. Ovaj Ferdinand Porsche je imao dvoje dece: – cerku Louise Hedwig Anna Wilhelmine Porsche (1904–1999). Udala se za Anton Piëch-a, pravnika koji je vodio Volkswagenwerk GmbH u periodu 1941-1945. Zajedno su izrodili Ferdinand-a Piëch-a (1937–2019) koji zasluzuje svoj clanak… Ma sta clanak, njegov zivot zasluzuje seriju na Netfliksu. – Ferdinand Porsche-ovo drugo dete je Ferdinand Anton Ernst Porsche (1909–1998), POZNAT KAO FERRY Porsche. Ferry je tridesetih godina vodio nekoliko departmenta u konstrukcionom… Pročitaj više »
Naravno, mislim na Ferdinanda, osnivaca „dinastije“ Porsche, on je bio kreativac u doba pre i za vreme drugog svetskog rata. Njegov pravi naslednik po kreativnosti i znanju bio je njegov unuk po zenskoj liniji, Ferdinand Pieh.
Medicinska sestra me provozala početkom osamdesetih u ovom narandžastom vozilu.Ona i “Ghia” elegantne a pamtim i jači miris benzina u kabini
A ono ostalo nije za pricu? 🙂
👍👍
Nije bio sumnjiv kod kuće, jer je mirisao na benzin 😀