2. Istorija
  3. Rešena enigma: Pronađen Mustang iz Bullitta
Rešena enigma: Pronađen Mustang iz Bullitta

893
0
Podelite sa prijateljima:

Ovogodišnji Salon automobila u Detroitu treba da donese mnoge novitete, pre svega iz Sjedinjenih Američkih Država (SAD). Zvezda salona će biti potpuno novi 2019 Ford Mustang Bullitt sa 475 ks i maksimalnom brzinom od 260 km/h. Ali na momenat sve to pada u zaborav. Zašto? Zato što je konačno pronađen možda najveći „barn find“ ikada – 1968 Mustang GT koji je legendarni Steve McQueen vozio u filmu „Bullitt“.

Zašto je Bullitt remek delo?

Da bismo razumeli zašto je ovaj događaj značajan za auto industriju, potrebno je da se vratimo u 1960-e godine i pogledamo način na koji su snimane vozačke scene. Ukoliko ste gledali neki film iz navedenog perioda, obično biste videli vozača kako „pluta“ na mestu sa filmskom scenom u pozadini. Bullitt je promenio takav stil i predstavio snimanje scena na pravoj lokaciji umesto u studiju, a iako je takav proces bio skuplji i duži (snimanje deset minuta i 53 sekunde same vožnje je trajalo preko tri sedmice), krajni rezultat je pružio značajno veći kvalitet i promenio način na koji su filmovi snimani.

Automobili

Ford je bio jedan od sponzora za Warner Bros, što je značilo da je isporučivao automobile za gotovo sve njihove filmove. Za „Bullitt“ američki gigant je dostavio dva 1968 Mustanga u zelenoj boji, koje je trebalo da vozi detektiv Frank Bullitt (Steve McQueen) dok je izbor vozila za negativce pao na dva crna Galaxie sedana – ironično, tada omiljenog izbora policije. Međutim, Warner Bros je bio nezadovoljan ponašanjem teškog Galaxiea u brdskom San Francisku pa su, po sopstvenom trošku, kupili dva crna Dodge Chargera.

Mustang je pokretao novi V8 motor zapremine 390 kubnih inča (6,4 litra), koji je debitovao u ovom automobilu navedene godine. Iako je razvijao odličnih 325 ks, takav motor je preuzet iz velikog i teškog Thunderbirda i nikada nije bio namenjen za performanse već isključivo za lagano krstarenje. Warner Bros će morati da potroši dodatni novac za modifikacije motora, kočnica i posebno ogibljenja da bi Mustang bio spreman za film. S druge strane, Charger je ispod haube pružao legendarni V8 motor zapremine 440 kubnih inča (7,2 litra) sa 375 ks i njemu nikakve modifikacije nisu bile potrebne. Čak i u takvim uslovima Charger je pružao bolje performanse od Mustanga i vozač bi često morao da uspori da bi pružio Mustangu priliku da održi zaostatak.

Scena

Kao što smo spomenuli, scena je dugačka deset minuta i 53 sekunde, a zanimljivo je da tokom cele jurnjave nema nikakve muzike ili govora. Na taj način reditelj je želeo da zvuk moćnih V8 motora dođe do izražaja. Jurnjava počinje po gradskim ulicama San Franciska, a zatim prelazi na autoput. Charger u jednom momentu uspeva da pobegne, ali Mustang ga sustiže pre direktnog duela. Vozač Chargera zatim gubi kontrolu nad automobilom, udara u benzinsku pumpu i izaziva veliku eksploziju.

Šta se desilo sa automobilima?

Oba Dodge Chargera su uništena tokom snimanja i njima nije bilo spasa. Dugo se verovalo da jedan od Mustanga takođe nije preživeo. On je bio u izuzetno lošem stanju posle snimanja pa je sumnja pala na to da je uništen zajedno sa većinom ostalih filmskih automobila koje je zadesila ista sudbina. Međutim, u aprilu prošle godine spomenuti automobil je pronađen u Meksiku, a pronašao ga je čovek po imenu Ralph Garcia. On je na otpadu tražio školjku kao bazu za repliku „Eleanore“ iz filma „Gone in 60 Seconds“, a kada je proverio VIN (Vehicle Identification Number) broj, dočekao ga je veliki šok – nekadašnji vlasnik automobila je bio Warner Bros i automobil je prodat otpadu u Meksiku 1968. godine, gde je ležao sve do prošle godine. Ovaj podatak je potvrdio i Marti Reports, inače biblija za sve klasične automobile, a osnivač firme Kevin Marti je lično posetio automobil i analizirao njegove modifikacije mehanike i delove gde su se nalazile kamere. Automobil je trenutno u procesu restauracija i trebalo bi da se pojavi na nekoj većoj aukciji narednih godina.

Bullitt #2

Za našu priču je mnogo interesantniji onaj drugi Mustang iz filma za kojim je svet tragao više od 40 godina. Spomenuti automobil je proizveden saveznoj državi Kaliforniji u Januaru 1968. godine i ubrzo isporučen Warner Brosu. U filmu je korišten za većinu jurnjave i McQueen ga je lično vozio pri brzinama do 85 mph (136 km/h). Automobil nije bio u preterano lošem stanju posle snimanja pa je prodat jednom od producenata, koji ga je preprodao detektivu iz savezne države Nju Džersi. Preko oglasa u lokalnim novinama novi vlasnik postaje Robert Kiernan i posedovao ga je sve do svoje smrti 2014. godine, a današni vlasnik je njegov sin Sean. Automobil je vozila Kiernanova žena sve do 1980. godine, kada je stradalo kvačilo, pa je Mustang parkiran u hanger. On se dugo vremena nalazio u saveznoj državi Ohajo da bi poslednjih nekoliko godina proveo u saveznoj državi Tenesi. Njegova lokacija je bila nepoznata javnosti sve do pre nekoliko dana.

Priča kaže da je McQueen nekoliko puta kontaktirao Kiernana i pokušao da kupi automobil, ali ovaj nije pristao na to. McQueen je nudio novac, kompletno restauriran drugi 1968 Mustang, pa i neki od egzotičnih automobila iz svoje lične kolekcije, ali ni to nije bilo dovoljno. Legendarni glumac je preminuo 1980. godine.

Kao i ranije, i ovaj put u pomoć je pozvan Kevin Marti, i on je brzo počeo da uočljava detalje. Primera radi, iako nov, za snimanje filma, Mustang je bio „izubijan“ da deluje kao automobil koji bi policijski detektiv vozio. U gepeku se nalazi poveća rupa preko koje postavljen duže crevo za dim – nešto šta je bilo potrebno da se dobije imitacija „paljenja guma“, i naravno još veliki broj rupa za mesta gde su montirane kamere.

Marti dodaje da se po prvi put sreo sa ovim automobilom još 2016. godine i da je od tada detaljno analizirao VIN broj i čak ga poslao u laboratoriju na testiranje da se uveri da je zaista star 50 godina. Sean takođe poseduje pismo koje je McQueen poslao njegovom ocu 1977. godine i ponudio da kupi automobil. Mustang je 98% kompletan i uglavnom nedostaju samo manje sitnice.

Zašto toliko mnogo vremena?

Kada se zna koliku popularnost Mustang ima danas, mnogi se pitaju kako je ovaj legendarni automobil bio enigma toliko dugo. Odgovor je prost. Tokom 1960-ih godina Mustanga je na ulicama bilo više nego Golfova danas i oni su smatrani za obično prevozno sredstvo. Oni ređi modeli, kao što su Boss 302, Boss 429 i Shelby GT350/500, su brzo postali budući klasici, ali obični modeli, čak i sa V8 motorima, nisu privlačili posebnu pažnju. To potvrđuje i Sean, koji kaže da je njegov otac platio samo 6.000 dolara za Mustanga i da je dugo služio kao porodični auto. Tek krajem 1970-ih godina, kada je generacija koja je kupovala Mustanga 15-ak godina ranije ušla u „krizu srednjih godina“, ovaj automobil postaje popularan i vredan klasik. Kiernan nije želeo da ga proda, ali jeste popravio sitnice i vratio Mustang u vozno stanje.

I koliko „Bullitt“ vredi?

Teško je zaključiti, ali neće nas iznenaditi ako obori rekord za nekog Mustanga. Dosadašnji rekord drži 1968 Shelby Green Hornet, prototip proizveden u samo jednom primerku, koji je prodat za 1,8 miliona dolara, ali „Bullitt“ bi mogao da nadmaši navedenu cifru dvostruko. Ali to ne znači da Sean želi da ga proda… osim ako ne dobije ponudu koju ne može da odbije.

Moderni „Bullitt“

Ford je do sada predstavio dve specijalne „Bullitt“ verzije Mustanga, prvu 2001. godine, a drugu sedam godina kasnije. U oba slučaja reč je bila o samo dizajnerkom nivou opremu koji je rasprodat u rekordnom roku. A za 2019. godinu? Pa spomenućemo samo da će on da razvija 475 ks i pruža maksimalnu brzinu od čak 260 km/h.

Zoran Tomasović

(893)

Podelite sa prijateljima:
Komentari objavljeni na portalu "Auto Republika" ne odražavaju stav vlasnika i uredništva, kao ni korisnika portala. Stavovi objavljeni u tekstovima pojedinih autora takođe nisu nužno ni stavovi redakcije, tako da ne snosimo odgovornost za štetu nastalu drugom korisniku ili trećoj osobi zbog kršenja ovih Uslova i pravila komentarisanja. Strogo su zabranjeni: govor mržnje, uvrede na nacionalnoj, rasnoj ili polnoj osnovi i psovke, direktne pretnje drugim korisnicima, autorima novinarskog teksta i/ili članovima redakcije, postavljanje sadržaja i linkova pornografskog, politički ekstremnog, uvredljivog sadržaja, oglašavanje i postavljanje linkova čija svrha nije davanje dodatanih informacija vezanih za tekst. Redakcija "Auto Republike" zadržava pravo da ne odobri komentare koji ne poštuju gore navedene uslove.
Subscribe
Notify of
guest